Diesel elektrische rangeer locomotief bijgenaamd Sik Nº 286 keert terug naar Uithoorn na aflevering van goederenwagons bij Vinkeveen. De typische Hollandse ophaalbrug aan de Ringdijk moet eerst worden opgehaald voordat het verder gaat. Spoorrituelen zoals ze werden uitgevoerd door de rangeerder/machinist van de Sik en op dit plaatje door liefhebbers van het spoor. De Haarlemmermeer lijnen, eens een uitgebreid netwerk dat voor de tweede wereldoorlog haar reizigersverkeer verloor. Het lijngedeelte Nieuwersluis-aansluiting - Uithoorn heeft lang volgehouden, dit plaatje werd gemaakt in de nadagen op 14.05.1986 kort voor de definitieve sluiting. Nu zijn er alleen nog de sporen van spoor, maar ook dat kan een liefhebberij zijn. Voor wie de HLM-lijnen een warm hart toedraagt, volg mijn site Rail Asia: https://www.flickr.com/photos/76521871@N05
Rangeren ging met deze locomotoren wegens hun geringe trek- en vooral remkracht niet snel, het trekken of duwen van meer dan zes beladen goederenwagons werd al snel problematisch. Vroeger werd de Sik ook wel gebruikt als hulpje van een grote rangeerloc op een groter rangeerterrein. De taak van de Sik was om de groepen gerangeerde wagons samen te drukken, zodat ze gekoppeld konden worden. De locomotor had geen luchtdrukremmen, en aanvankelijk hadden ze een automatische koppeling. Ook was het mogelijk om de locomotor vanaf de treeplanken aan de zijkanten te bedienen. De locomotoren werden aangedreven met een dieselelektrische krachtbron. De locomotoren gingen buiten dienst met een driecilinder 'Stork Ricardo' viertaktmotor. Deze dreef een generator aan, die de elektromotoren voedde.
De Sik is de 286. En mocht je benieuwd zijn wie rechts op de foto staat, dat ben ik smile-emoticon De 286 had enkele wagens gebracht en doorgegeven aan de 2429, die los uit Utrecht was gekomen. (Raymond Kies)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten